Syksy hiipii jo tänne pääkaupunkiinkin. Otin eilen kaupungille kameran mukaan, jotta saisin kuvan ruskasta. Onnistuin kävelemään sellaisella puolella kaupunkia, ettei ruskan värjäämiä puita juuri tullut vastaan. Kirjaston läheltä bongasin kuitenkin tämän oksan.

Oma ruskani oli kuitenkin syyskuun projekti. Ravelryn mukaan huivi oli tekeillä 8.-17.9. Neuloin huivin vauhdilla, jotta saisin uuden huivin syyskäyttöön. Kun vihdoin sain sen pingoitettua, totesin, etten raaski käyttää noin ihanaista pitsihuivia kaulaan kietaistuna (Minä, joka motkotan aina lahjaneuleista, että ne on tehty käytettäviksi, koska uusia saa aina tehtyä!). Huivi odottelee siis säilössä sopivaa tilaisuutta käyttämistään varten.

Ohje on Villapallon ruska, jonka olen halunnut oranssina itselleni ainakin vuoden ajan. Mielestäni mikään muu väri ei sovi tähän huiviin niin hyvin (ainakaan, jos ajatellaan huivin nimeä).

Puikot oli 3,5 mm knitprot ja olisin voinut valita vielä hieman pienemmät, sillä käyttämäni Pirtin kehräämön ohut kampalanka oli tosiaan ohutta (hankittu tehtaanmyymälän sekundahyllystä muuten). Muistaakseni nappasin puikot mukaan vauhdissa ensimmäisenä opiskelupäivänä, sillä langan keriminen vei enemmän aikaa kuin arvelin (yli puoli tuntia). En siis ollut kovin suunnitelmallinen, kunhan puikkokoko oli sinnepäin.

Tuota samaista ohutta kampalankaa olisi mulla myös luonnonvalkoisena. Suunnittelen Lily-huivin (ravelrylinkki) neulomista lahjaksi. Saa nähdä ehdinkö, yksi pitsihuivi aiheutti jo keskinkertaisen pitsihuiviähkyn ja olen tehnyt viime aikoina vain pieniä, helppoja neuleita.

Koska täälläkin alkaa olla jo kylmä, olen alkanut kiinnittää huomiota erinäköisiin lämpimiin asusteisiin. Uusia säärystimiä olen suunnitellut tiettävästi toista vuotta ja viime maanantaina aloin sitten neulomaan. Koska oli laiskalla tuulella, valitsin helpon Rinsessa-mallineuleen (Ullasta, tietysti).

Lanka on rasittavan kiharaista, koska se on purettua. Tämän projektin jälkeen se on kuitenkin loppu, onneksi. Säärystimiä syntyi viime viikolla jo enemmän kuin yksi kappale, joten nämä ovat varmaan pian käytössä huolellisen höyrytysviimeistelyn jälkeen.

Päätin pitää rennon syksyn ja opiskelen melko vähän. Olen neulonut melko paljon (bloggaamatta ja kuvaamatta mm. sukat, kolme tai neljä baktusta, pari pipontapaista ja yksi huivi). Lisäksi olen ostanut varmaan toista kiloa lankaa varastoon. Kuitenkin tuntuu, ettei kaikille harrastuksille oikein tahdo riittää aikaa. Olen viime aikoina panostanut enemmän yhdistysjuttuihin ja yliopistoliikuntaan kuin käsitöihin. Mitään kunnianhimoisia tavoitteita ei siis niiden suhteen ole näköpiirissä. Täälläkin voi olla valitettavan hiljaista, kun ei vaan mukamas ole aikaa.